Paieška

Bažnytinės muzikos vakaras

Choras ,,Jauna muzika“ (choro meno vadovas ir dirigentas Vaclovas Augustinas) š. m. balandžio 10 d. antrąją šv. Velykų dieną pakvietė į šv. Kotrynos bažnyčią pasiklausyti italų kompozitorių sakralinės muzikos ir kartu švęsti gražiausią pavasario šventę. Vilniaus miesto savivaldybės choras ,,Jauna muzika“ – vienas iš pajėgiausių vokalinių kolektyvų Lietuvoje. Choras įkurtas 1989 m., kurio pagrindinė misija – profesionaliai atlikti ir kartu pasiūlyti klausytojui turtingą choro muzikos lobyną. Kolektyvo repertuarą sudaro muzikos  šedevrai, šiuolaikiniai lietuvių ir užsienio kompozitorių kūriniai, premjeros. Choras ,,Jauna muzika“ daug kartų dalyvavęs tarptautiniuose konkursuose, kuriuose laimėjęs pirmąsias vietas ir pelnęs platų tarptautinį pripažinimą.

Vakaro koncertą choras pradėjo kompozitoriaus Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) ,,O magnum mysterium“. G. Pierluigi yra  vienas ryškiausių renesanso ir Vakarų kultūros kompozitorių. Jo didžiąją dalį kūrybos sudaro bažnytiniai vokaliniai kūriniai.  Kūrybinį palikimą sudaro 104 mišios, virš 300 motetų, apie 140 madrigalų ir daug kitos bažnytinės muzikos. Kompozitoriaus muzika yra apibūdinama tolygiai skambančiomis melodinėmis linijomis, retu chromatizmų vartojimu, sukuriant turtingą jos skambesį. Kūrinio ,,O magnum mysterium“ stilius pasižymėjo daugiabalse polifonija, be didelių šuolių, konsonansiškumu.

Antrasis vakaro kūrinys nuskambėjo kompozitoriaus Giovanni Bonato (1961) ,,Drei brauen“. Kompozitorius yra šiuolaikinės muzikos atstovas, kuriantis daug kamerinės, chorinės, simfoninės muzikos. Atliekant šį kūrinį, chorui ,,Jauna muzika“ talkino Tomas Kulikauskas (perkusija) ir Pavelas Giunteris (perkusija). Mušamieji labiau išryškino šiuolaikinės muzikos bruožus, palaikydami kūrinį maršo tempo ritmu. Kūrinyje jautėsi sudėtingesnė harmonija, disonansiniai akordai.

Daug gilių emocijų, susimąstymo žiūrovas galėjo pajausti klausydamasis G. Pierluigi mišias ,,Missa Brevis“. Tam įtakos turėjo koncerto pasirinkta vieta ir kūrinį atliekant choro dalyvių išsidėstymas visoje salėje aplink žiūrovus. Kūrinys suskambėjo paliesdamas kiekvieno žiūrovo širdį, primindamas apie šv. Velykų džiaugsmą ir prisikėlimą. Tai vienas labiausiai atliekamų kompozitoriaus kūrinių. Koncerto metu klausytojai galėjo išgirsti dar vieną renesanso laikotarpio italų kompozitoriaus Giovanni Gabrieli (1554 – 1612) kūrinį ,,Exaudi me, Domine“. G. Gabrieli kompozitorius, vargonininkas kūręs motetus, madrigalus, psalmes, koncertus vokalinėms instrumentinėms grupėms, fantazijas vargonams. Kūrinyje jautiesi jo muzikos puošnumas, dinamikos kontrastai, įvairūs pagrąžinimai.

Vakaro koncerto metu choras ,,Jauna muzika“ atliko dar du kompozitoriaus G. Bonato ,,Veni, Sancte Spiritus“ ir ,,Delexi“ kūrinius. Jiems vėl talkino mušamieji instrumentai, o ir patys choro nariai atliko papildomus išgaunamus garsus, kurie suteikė šiuolaikinei muzikai dar daugiau spalvų, įvairumo. Nors koncerto programoje kūriniai buvo pasirinkti skirtingų epochų, kurias skiria apie 500 metų laikotarpis, choras ,,Jauna muzika“ visa tai perteikė žiūrovui labai profesionaliai, meniškai, nepalikdamas nei vieno žiūrovo abejingo sakralinei muzikai.

Indrė Bareikytė

Nuotraukų autorius Paulius Žižliauskas