Lietuvos chorų sąjunga tęsia pokalbių ciklą – „Iš arti: jaunojo dirigento praktika“. Kovo 1 – gegužės 31 dienomis, šeši Lietuvos muzikos ir teatro akademijos bei Vytauto Didžiojo universiteto choro dirigavimo studentai leidosi į išskirtinę profesinę kelionę. Dalyvaudami motyvacinėje programoje, jie panėrė į tikrą muzikinį gyvenimą – dirbo su įvairiais mėgėjų chorais, susipažino su kolektyvų kasdienybe ir išbandė save kaip būsimus vadovus. Kiekviename šio ciklo pokalbyje pažvelgsime iš arti, kaip atrodo jaunojo dirigento pirmieji žingsniai repeticijų metu, kokie iššūkiai ir atradimai laukia dirbant su choristais, kaip gimsta muzikinis ryšys tarp vadovo ir kolektyvo. Trečioji ciklo pašnekovė – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos chorinio dirigavimo studentė Emilija Virkėtytė, atlikusi praktiką su Vilniaus dailės akademijos choru. Kalbina muzikologė Lukrecija Stonkutė.
Kodėl pasirinkai atlikti praktiką būtent su Vilniaus dailėsakademijos choru? Kas patraukė šiame kolektyve?
Tiesą sakant, nežinojau, su kokiu choru atliksiu praktiką – tiesiog gavau kontaktus. Tačiau labai džiaugiuosi, kad patekau būtent į šį kolektyvą.
Kaip atrodė Tavo pasiruošimas pirmajai repeticijai? Kokiųminčių, lūkesčių ar baimių turėjai?
Esu gana kukli, todėl prieš pirmą repeticiją jaučiau nemažai streso ir baimių, nežinojau, ko tikėtis. Labiausiai bijojaupavėluoti ir netyčia įsėdau ne į tą autobusą! Tačiau viskas baigėsi gerai, į repeticiją spėjau laiku.
Koks buvo pirmasis įspūdis apie kolektyvą? Ar buvo lengvaužmegzti kontaktą su choristais ir vadovais – ArvyduAdamoniu bei Asta Rauduvaite?
Pirmas įspūdis buvo labai šiltas. Tiek vadovai, tiek choristai manemaloniai priėmė. Žinoma, nuo pat pirmos repeticijos teko kibti į darbus. Kaip ir kiekviename kolektyve, su kiekvienu žmogumi ryšys mezgasi skirtingai, bet visi buvo labai draugiški.
Kokias konkrečias užduotis Tau teko atlikti? Ar turėjaigalimybę diriguoti, parinkti repertuarą, planuoti procesą?
Praktikos metu atlikau chormeisterio pareigas: mokiau balsų partijas, vedžiau įsidainavimus, grojau akompanimentą. Vienamkoncertui man buvo patikėta diriguoti vieną mišių dalį. Likusį laiką dainavau su choru, kartais net skirtingais balsais.
Koks buvo Tavo santykis su choro skambesiu? Ar jis atitikoTavo muzikinį skonį, ar teko iš naujo „prisijaukinti“ joestetiką?
Choro skambesys atitiko mano muzikinį skonį. Nors choristųdainavimo lygis šiek tiek skyrėsi, visi labai stengėsi. Iš pradžių dainavo nedrąsiai, tyliai, bet susikaupus choras skamba gražiai ir jautriai.
Ar pavyko repeticijose sukurti erdvę kūrybiškumui? Kaip reagavo kolektyvas, kai siūlei savo idėjas?
Kūrybiškumui tikrai buvo vietos. Idėjas siūliau retai, bet visada aptardavau jas su vadovu. Kartais ir patys choristai pasiūlydavo savų idėjų.
Ką naujo išmokai stebėdama patyrusį dirigentą dirbant suchoru? Kas labiausiai nustebino?
Išmokau naujų vokalinių pratimų, dainavimo patarimų, taip pat kaip efektyviau mokyti chorą naujų kūrinių. Labiausiainustebino šilti ir nuoširdūs santykiai tarp vadovo ir choristų, o tai sukuria labai gerą atmosferą.
Kaip reagavai į kritiką ar pastabas iš vadovų ar choristų? Josskatino tobulėti, ar buvo sunku priimti?
Pastabas priėmiau su atvirumu ir stengiausi jas įgyvendinti. Kai dirigavau chorui, buvau labai kukli, bet vienas choristaspalygino mano dirigavimą su tapyba ir paskatino būtilaisvesnei. Manau, kad konstruktyvi kritika – būtina tobulėjimo dalis.
Koks momentas praktikoje Tave labiausiai pradžiugino arįkvėpė?
Negaliu išskirti vieno konkretaus momento. Įkvepia bendravimas su choristais ir vadovais, koncertai, kai susirenka pilnas choras. Tokios akimirkos suteikia daugmotyvacijos.
Kaip manai, kokį įspūdį palikai chorui? Ko, galbūt, jie išTavęs išmoko?
Manau, kad didelio įspūdžio nepalikau, bet choristai turėjo progą pabendrauti ir dirbti su nauju žmogumi, jaunu dirigentu. Tai savaime vertinga patirtis tiek jiems, tiek man.
Kaip Tavo muzikinės studijos padėjo praktikoje? O ko, Tavo manymu, Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dar trūkstaruošiantis realiam darbui su choru?
Labai padėjo skaitymo iš lapo įgūdžiai – tai buvo būtinas aspektasakompanavimo ar intonavimo palaikymui. Tačiau pasigendu paskaitos, kurioje būtų aiškinama, kaip dirbti su choru nuo pat pradžių: kaip analizuoti kūrinį, ko klausytis, kaip dirbti suchoristais, ypač tais, kurie neskaito natų.
Ką ši praktika Tau parodė apie save kaip žmogų, muzikantę, lyderę?
Praktika man labai padėjo geriau pažinti save. Suvokiau, kadreikia ugdyti drąsą ir pasitikėjimą savimi ir. Tačiau pastebiu pažangą –jaučiuosi vis geriau dirbdama su žmonių grupe. Šiuolaikotarpiu, kai akademijoje nebeturiu paskaitų, ypač vertinu galimybę dainuoti Vilniaus dailės akademijos chore. Supratau, kadchoras tapo neatsiejama mano gyvenimo dalimi.
Jeigu galėtum šią patirtį paversti vienu muzikiniu kūriniu arsimboliu – kas tai būtų? Kodėl?
Tai būtų kompozitoriaus Johannes Nicolaas Bartholomeus „Mass in Es“, nes daugiausiai laiko praleidome dirbant priešio kūrinio, o man teko diriguoti vieną jo dalį. Nors opusą kartojome daugybę kartų, jis iki šiol man skamba gražiai irmelodingai.
Kokį vieną dalyką nori išsaugoti iš šios patirties kaip vidinįkompasą tolesniame kelyje?
Pasitikėjimą kolektyvu. Net jei į repeticijas ateidavo ne visi, žinojau, kad į koncertą tikrai atvyks. Vadovui svarbupasitikėti savo choristais, o choristams – savo vadovu. Išpasitikėjimo kyla pagarba ir bendradarbiavimas.
Parengė muzikologė Lukrecija Stonkutė

