Praėjusį mėnesį, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykloje „Varpelis“ vyko jau ketvirtasis
respublikinis jaunųjų dirigentų konkursas, skirtas paminėti Mikalojaus Konstantino Čiurlionio 150-ąsias gimimo metines. Renginys subūrė jaunuosius muzikos talentus, skatino jų kūrybinį
augimą ir tobulėjimą dirigavimo srityje. Konkursą organizavo Kauno berniukų chorinio
dainavimo mokykla „Varpelis“ ir dirigavimo mokytojų metodinė grupė, vadovaujama mokytojos metodininkės Redos Dapšauskienės. Renginį rėmė Lietuvos chorų sąjunga, finansavo Lietuvos Kultūros fondas.
Tradicija ir augantis profesionalumas
Anot vienos iš konkurso organizatorių Redos Dapšauskienės, ketvirtą kartą rengiamas konkursas rodo brandą ir įdirbį: „kadangi tai jau ketvirtas mūsų organizuojamas konkursas, jaučiame įgiję pakankamai daug organizacinių įgūdžių ir patirties. Todėl renginį vertinu puikiai – ką suplanavome, tai ir įvyko.“ Šiemet dalyvavo 22 jaunieji dirigentai – panašiai kaip ir ankstesniuose konkursuose. Nors dalyvių skaičius išliko stabilus, R. Dapšauskienė pastebi, kad
naujovė – mokestis už dalyvavimą – galėjo paveikti regionų atstovų dalyvavimą. Tačiau
konkurso atmosfera išliko šventiška, pakylėta, kupina susitelkimo ir muzikos džiaugsmo.
Vertinimo komisija – profesionalų žvilgsnis
Konkursą vertino kompetentinga komisija: pirmininkas – dirigentas, mokytojas ekspertas
Remigijus Adomaitis (Šiaulių berniukų ir jaunuolių choro „Dagilėlis“ meno vadovas), nariai –
Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos docentas Rolandas Daugėla bei italų
dirigentas, prof. Christian Frattima, dėl ligos dalyvius vertinęs nuotoliniu būdu.
Komisija išskyrė ne vieną pasirodymą. Pasak R. Dapšauskienės, A kategorijoje vienas ryškiausių laureatų ir šių metų atradimas – Augustas Kriščiukaitis (mokyt. Vilma Masienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“), išsiskyręs nepaprastu muzikalumu, organiškumu. B kategorijoje ryškiausia laureatė – Gertrūda Baltrušaitytė (mokyt. Rolandas Daugėla, Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazija), kuri išsiskyrė puikia technika, interpretacija, plastika. C kategorijoje – Aurelijus Augustinas (mokyt. Reda Dapšauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“) gavo patį aukščiausią konkurso balą. Žavėjo temperamentu, išraiška, muzikalumu, interpretacijos originalumu. D kategorijoje ryškiausias dalyvis – Jokūbas Lenickas (mokyt. Rolandas Daugėla, Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazija), pasižymėjęs muzikine branda.
Konkurso laureatai
A kategorija:
I vieta: Augustas Kriščiukaitis (mokyt. V.Masienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla
„Varpelis“); Jurgis Vaičiukynas (mokyt. K. Petrauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo
mokykla „Varpelis“); Daumantas Gudaitis (mokyt. V. Masienė, Kauno berniukų berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“); Urtė Danilevičiūtė (mokyt. M. Vosylė, konc. A. Vitkienė, Kauno J. Naujalio muzikos gimnazija).
2 vieta: Jonas Adomas Vėta (mokyt. R. Dapšauskienė, Kauno berniukų berniukų chorinio
dainavimo mokykla „Varpelis“); Oskaras Ramanauskas (mokyt. V. Masienė, Kauno
berniukų berniukųchorinio dainavimo mokykla „Varpelis“); Kamilė Čapkauskaitė (mokyt. I.
Tarvydienė, koncertmeisterė D. Krunglevičienė, Kauno sakralinės muzikos mokykla.
3 vieta: Gabrielius Ribokas (mokyt. R. Dapšauskienė) Kauno berniukų chorinio dainavimo
mokykla „Varpelis“).
B kategorija
1 vieta: Gertrūda Baltrušaitytė (mokyt. R. Daugėla, konc. A. Vitkienė, R. Daugėlaitė, Kauno J.
Naujalio muzikos gimnazija); Paulius Katilius (mokyt. T. Bernotaitienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“).
2 vieta: Naglis Jurevičius (mokyt T. Bernotaitienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla
„Varpelis“); Aidas Kučinskas (mokyt. R. Dapšauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo
mokykla „Varpelis“); Ugnius Piskunovas (mokyt. T. Bernotaitienė, Kauno berniukų berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“); Smiltė Juozapaitytė (mokyt. I. Tarvydienė, konc. D. Krunglevičienė, Kauno sakralinės muzikos mokykla).
3 vieta: Ignas Nickus (mokyt. T. Bernotaitienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla
„Varpelis“); Mangirdas Slauta (mokyt. T. Bernotaitienė, Kauno chorinio dainavimo mokykla
„Varpelis“).
C kategorija
1 vieta: Aurelijus Augustinas (mokyt. R. Dapšauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo
mokykla „Varpelis“); Rojus Gustas (mokyt. R. Dapšauskienė); Augminas Matiušovas (mokyt. R.
Dapšauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“).
D kategorija
1 vieta: Jokūbas Lenickas (mokyt. R. Daugėla, konc. A. Vitkienė, R. Daugėlaitė, Kauno J.
Naujalio muzikos gimnazija).
2 vieta: Leonardas Sottilotta (mokyt. V. Masienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla
„Varpelis“).
Nominacija už geriausiai atliktą privalomą kūrinį:
B kategorija: Paulius Katilius (mokyt T. Bernotaitienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo
mokykla „Varpelis“); Gertrūda Baltrušaitytė (mokyt. R. Daugėla, konc. A. Vitkienė, R.
Daugėlaitė, Kauno J. Naujalio muzikos gimnazija). C kategorija: Aurelijus Augustinas (mokyt.
R. Dapšauskienė, Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykla „Varpelis“). D kategorija:
Jokūbas Lenickas (mokyt. R. Daugėla, konc. A. Vitkienė, R. Daugėlaitė, Kauno J. Naujalio
muzikos gimnazija).
Kauno berniukų chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“ mokiniams akompanavo mokytojos:
M. Kurhan, Y. Serbina, R. Daugėlaitė, A. Skorochodovaitė.
Seminaras mokytojams – svarbus konkurso akcentas
Renginio metu vyko seminaras muzikos mokytojams bei chorų vadovams. Kauno berniukų
chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“ direktorius, prof. Tomas Ladiga pristatė mokyklos
ugdymo proceso aktualijas. Apie dirigavimo ugdymo ypatumus kalbėjo mokyklos dirigavimo
skyriaus metodinės grupės vadovė, mokytoja metodininkė Reda Dapšauskienė. Pasak jos:
„dirigavimo disciplina mokykloje užima itin svarbią vietą – ji vertinama ne tik mokytojų, bet ir
mokinių bei jų tėvų. Mokyklos tradicijoje diriguoti baigiamajame koncerte laikoma garbe ir
svarbiu muzikinės brandos įrodymu“. Kauno berniukų chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“
meno vadovo, prof. Christiano Frattimos paskaita „Interpretacija tarp hermeneutikos, egzegezės, T. Adorno interpretacijos sluoksnių ir istoriškai pagrįstų interpretacijų dirigavimo mene“ buvo itin vertinga – ji praplėtė klausytojų akiratį ir profesines kompetencijas. Praktinis užsiėmimas su mokiniu Nagliu Jurevičiumi įtikinamai parodė, kaip svarbu interpretuojant muziką išmanyti jos istorinį kontekstą – tik taip galima ją tinkamai suprasti ir perteikti.
Investicija į ateitį
R. Dapšauskienė pabrėžia, kad šis konkursas yra puiki galimybė jauniesiems muzikams išbandyti jėgas ir atrasti dirigavimo meną: „stipriausieji, po tokių konkursų ryžtasi toliau gilinti
meistriškumą, o mokytojams tai – galimybė įsivertinti, tobulėti ir gauti vertingų pastabų.“ Nors
kitais metais esminių konkurso formato pokyčių neplanuojama, akivaizdu, kad ši graži tradicija stipriai įsitvirtino Lietuvos muzikinėje bendruomenėje. Ji ne tik ugdo jaunus talentus, bet ir vienija muzikos pedagogus, skatina dalintis patirtimi ir augti kartu.
Parengė muzikologė Lukrecija Stonkutė



